Ayat Copyright© All Rights serve permata_ibuayah

mari sebarkan kebaikan


Uploaded with ImageShack.us

Friday, 28 September 2012

pasti ada hikmahnya



pASTI ADA HIKMAHNYA
 
 





Tok penghulu dan anaknya membela seekor kuda. Mereka amat menyayangi kuda itu. Suatu hari, kuda itu terlepas dan terus lari ke dalam hutan berhampiran. Orang kampong yang tahu akan hal kejadian, berkata kepada tok penghuu, “ kami bersimpati dengan kehilabgan kuda kesayangan Tok. Mesti Tok sedih…”
Sebaliknya Tok Penghulu tersenyum lalu berkata, “ tak apalah, mesti ada hikmahnya.”
“apa hikmahnya Tok?”
“Tok pun tak tahu, tapi pasti ada hikmahnya.”
Beberapa minggu kemudian, kuda kesayangan Tok penghulu pulang semula dengan membawa beberapa ekor kuda liar. Orang kampung sangat kagum kerana bilangan kuda Tok Penghulu tiba-tiba bertambah. Sudah rezekinya.
“Tok bertuahlah. Untung.” Begitulah kata mereka.
Tok penghulu sebaliknya berkata “ belum tentu lagi.tapi Tok yakin tentu ada hikmahnya.”
Anak lelaki Tok Penghulu terlalu gembira dengan kuda-kudanya.Setiap hari dia akan menunggang kuda kesayangannya sambil mengembala kuda-kuda liar yang lain.entah bagaimana, suatu hari dia terjatuh daripada kudanya lalu tangan kanannya patah.
Orang kampung tahu dia anak kesayangan Tok Penghulu lalu mereka menziarahi anak lelaki tok penghulu yang terlantar.
“Malang benar nasib Tok penghulu, baru dapat nikmat sekarang di timpa bala pula.” Kata mereka.
Tok penghulu pula berkata “ini ujian Allah, tentu ada hikmah di sebaliknya.”
Tidak lama kemudian, kampung mereka di datangi oleh pegawai-pegawai atasan tentera di Negara itu. Orang kampung

semuanya bimbang kerana raja mereka memang terkenal dengan sikap zalim dan tidak berperikemanusiaan.
“Raja memerintahkan semua anak-anak lelaki di kampung ini di kumpulkan ! Negara memerlukan tentera tambahan untuk di hantar ke medan perang ! “ arah ketua tentera.
Semua ibu bapa di kampong itu sedih untuk berpisah dengan anak-anak lelaki mereka. Para remaja di bariskan di hadapan ketua tentera, termasuk anak lelaki tok penghulu.
“ kamu di kecualikan ! tidak ada gunanya membawa orang yang patah tangan !” kata ketua tentera sambil menuding jari kea rah anak tok penghulu.
Pada ketika itu, terngiang-ngiang suara Tok Penghulu mereka “ mesti ada hikmahnya.”
Pengajaran :
Setiap yang berlaku pasti ada baik dan buruknya. Orang yang beriman akan sentiasa melihat daripada sudut yang baik. Mereka menerima yang buruk dengan sabar, namun di dalam hati sentiasa mengharap kebaikan di daripada Allah.
hanya Allah yang mengetahui setiap apa yang terjadi JJJ



magnet cinta !


MAGNET CINTA !
 
 



Hari ni genap 20 tahun aku hidup di dunia. Setiap hari aku lakukan benda yang sama. Belajar, makan, tidur….belajar, makan, tidur… begitulah rutin harianku. Aku gembira. Tapi aku masih merasakan ada sesuatu yang kurang. Aku selalu bertanya apa lagi yang kurang. Apa lagi yang masih tidak lengkap dalam hidup aku.
Kawan-kawan di kuliah selalu bercakap mengenai cinta. Cinta ke yang aku cari? Tapi….cinta siapa?
cinta Allah? Aku solat 5 waktu. Aku pakai tudung. Tapi apa lagi yang kurang?
Bip..bip! satu mesej ku terima.
“ marilah beramai-ramai datang ke dewan seri mutiara untuk memeriahkan majlis ilmu kerana Allah! JJ
                                               kak ayuni
J
Ermm siapa pulak kak ayuni ni? Adoi mane pulak dia dapat nombor aku ni.

Sampai saja di rumah, Fika rakan serumahku memanggil-manggil namaku seperti ada sesuatu yang penting ingin di beritahu.
“izz! Cepatlah izz datang sini.aku nak tunjuk benda best kat kau ni. Sinilah izz!
Dengan gopoh-gapah aku pergi ke bilik Fika.
Fika menunjukkan mesej yang dia terima.
“ala Fika..aku pun dapatlah mesej ni.kecoh la kau ni.”
“eh kau ni,ade pulak cakap macam tu kat aku.jomlah kita pegi sabtu ni.mesti best izz.ceramah dari ustaz Hadi tu…”
“sape ustaz Hadi tu? Aku x penah dengar nama dia pun.”



“ala glamer ke tak glamer ke.. tak penting sume tu. Yang penting isi kandungan ceramah dia. Tengok ni tajuk dia je dah menarik tau.
‘ MAGNET CINTA! ’ haaa….best kan?”
Aku terdiam. Dalam hati mengiyakan kata-kata Fika.
“kau teman aku ea sabtu ni? Tau tau…selalu aku teman kau cari barang kat pasaraya. Kali ni kau teman aku pulak. Ok?”
“yelah…yelah.”sahutku acuh tak acuh
--------------------------------------------------------
Lepas dengar ceramah dari ustaz Hadi malam tu. Hati aku rasa terisi. Bahagia dan tenang.
“Ya Allah, inilah cinta yang aku cari selama ni. Hati ini tenang bila dekat dengan-Mu Ya Rabb. Kuatkanlah magnet cintaku ini pada-Mu ya Rabb LL
Tuk! Tuk! Pintu bilikku diketuk
“ Izz..selamat hari lahir. Ni aku ada hadiah sikit untuk kau. Semoga cinta Allah sentiasa bersama kau Izz. Dan terima kasih sebab teman aku pegi ceramah tadi.”
“aku yang patut ucap terima kasih pada kau Fika. Sebab bawa aku dekat dengan MAGNET CINTA ILAHI.”
“ Fika, terima kasih bagi aku hadiah al-quran ni.macam tau tau je aku nak cari al-quran ni kat kedai buku esok.”
“ aku tau lah.kau dan aku memang perlukannya. Aku sayang kau tau Izz.”
“ Aku pun sayangkan kau Fika..”
Sayang kerana Allah..kami berkata serentak J

Monday, 10 September 2012

ALLAH KNOWS


                   ALLAH KNOWS !!

Bila engkau letih dan hilang semangat
Allah tahu engkau telah mencuba sedaya upaya..

Bila tangismu berpanjangan dan hatimu duka
Allah telah mengira titis air matamu..
Bila engkau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu.
Allah tetap bersamamu..
Bila engkau kebuntuan akal
Maka Allah adalah penunjuk jalan..
Apabila engkau telah berazam, maka bertawakallah kepada Allah..





Allah tahu segala isi hatimu.

Alkisah adalah seorang pemanjat kelapa ni sedang berada dalam keadaan yang sangat bahaya kerana tiba-tiba sahaja ribut kencang melanda sehingga kakinya tergelincir. Mase tu dia memang tengah berada kat puncak pokok tu, nasib baiklah dia sempat berpaut pada pelepah kelapa yang terjuntai.
Dalam keadaan yang genting itu dia berseru “ ya Allah, selamatkanlah aku daripada jatuh. Jika aku selamat, aku akan sedekahkan seekor lembu untuk orang miskin.”
Sejurus kemudian, tangannya dapat berpaut kembali pada batang pokok. Namun ribut masih bertiup kencang,kali ini dia benar-benar merasa takut lalu dia berseru lagi “ ya Allah, sekiranya Engkau selamatkan akudaripada jatuh, aku akan sedekahkan seekor kambing untuk orang miskin.”Setelah bersusah payah,dia Berjaya turun sampai ke bahagian tengah pokok kelapa. Harapannya untuk selamat kian menyinar walaupun rebut masih bertiup kencang.kali ini dia berseru lagi “ ya Allah, kalau kau selamatkan aku, aku akan sedekahkan tiga ekor ayam.”
Akhirnya dia berada dalam keadaan yang lebih rendah dan selamat, ribut juga kembali reda.
“ fuhhh…” dia pun melepaskan tangannya daripada batang pokok lalu berpura-pura jatuh. “ ya Allah, rupa-rupanya aku jatuh juga. Maka tidak jadilah aku sedekahkan apa-apa pun.”

P/S : manusia senang ingat Allah bila susah.
          tapi bila senang, terus lupakan Allah..
          kita bagaimana pula wahai sahabat?
          tepuklah dada, tanyalah iman.

cinta sampai syurga


cinta sampai syurga


“Abang…macam best je kalau dapat makan pelam muda.eemmm sedapnye..”
Aisyah membuat mimik muka seperti dia dapat merasai kemasaman pelam muda.
Sayang mengidam pelam muda ye? Nanti bila abang balik kerja, abang belikan ye sayang.” Sahut Firdaus penuh mesra melayani kerenah isterinya yang sedang sarat mengandung.
Walaupun sudah hampir lima tahun usia perkahwinan mereka, inilah kali pertama mereka di kurniakan cahaya mata. Semasa Aisyah memberitahu suaminya dia sudah hamil 2 bulan, tidak terucap lagi kesyukuran daripada suaminya.hanya air mata yang terzahir. Mengalir perlahan-lahan membasahi pipi. Itulah saat terindah mereka.
Terima kasih Allah, penantian selama 5 tahun ini membawa seribu erti bahagia.syukur Alhamdulillah..
Setelah habis waktu kerja, Firdaus bergegas keluar mendapatkan keretanya. Destinasinya hanya satu…pelam muda!
ya hanya pelam muda!
“walau abang terpaksa meredah hutan belantara, abang sanggup demi kamu Aisyah isteriku.” Monolog dia sendirian sambil tersenyum-senyum.
Setelah hampir 2 jam mencari pelam muda, akhirnya pelam muda untuk isteri tercinta berjaya diperolehi. Itu pun secara tidak sengaja terpandang gerai usang di tepi jalan.
“Assalamualaikum sayang. Abang dah balik ni bawak pelam muda untuk sayang dan baby kita.”
“Abang…..aisyah kat sini.” Suara isterinya itu sayup-sayup kedengaran.


 “Ya Allah! Aisyah macam mana boleh jadi macam ni sayang? Ya Allah Aisyah..abang minta maaf. Kalau abang balik cepat mesti semua ni tak jadi.
Sampai sahaja di hospital. Aisyah di bawa masuk ke bilik pembedahan.Firdaus dapat melihat kain yang di pakai oleh isterinya lencun di basahi darah.
hatinya tidak tenteram.
“Aisyah…jangan tinggalkan abang. Abang tidak mampu sendirian hidup di dunia ni tanpa awak sayang.” Tersedu-sedu Firdaus menangis.
Tidak di hiraukan lagi kanan dan kirinya.
Setelah hampir 2 jam. Doktor keluar dan meminta Firdaus masuk ke dalam untuk bertemu isterinya.
Kedengaran suara bayi menangis. Tetapi yang lebih menyayat hati apabila Firdaus melihat isterinya yang tercinta sedang bertarung nyawa.
“sayang, terima kasih lahirkan zuriat untuk abang. Sayang bertahanlah. Abang perlukan sayang.”
“a….bang..”suara Aisyah tersekat di kerongkong.
Firdaus membisikkan shahadah kepada isterinya. walaupun Firdaus tidak sanggup kehilangan isterinya, namun dia akur dengan kehendak Allah.
“sayang..tunggu abang di syurga ye. Cinta abang untuk sayang. Cinta kita sampai ke jannah Allah. Satu hari nanti abang pasti akan datang jumpa sayang.” Langkahnya longlai. Pandangannya kabur.



Wednesday, 25 July 2012

taubat


TERIMALAH TAUBAT HAMBA BERDOSA

Hati hiba mgenangkan dosa2 yang ku lakukan.
oh tuhan Maha Kuasa terima taubat hamba berdosa
Ku akui kelemahan diri..
Ku insafi kekurangan ini.
Ku kesali kejahilan ini.
terimalah..terimalah.. Terimalah taubatku ini..
Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan.
kerna hilang dari jalan menuju redhaMu ya tuhan.
Ku akui kelemahan diri
ku insafi kekurangan ini.
ku kesali kejahilan ini.
terimalah terimalah terimalah taubatku ini.
di hamparan ini ku meminta moga taubatku di terima.

“ ….when you feel all alone in this world and there’s  NOBODY to count your tears….
just remember, no matter where you’re Allah knows.”

“dan Dialah yang menerima taubat hamba-hambanya dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan.”
( as-syura : 25 )

Jom kita renung-renungkan ayat 53 dalam surah Az-Zumar :  firman Allah

“ hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”


MOGA TAUBATKU DITERIMA….

Monday, 23 July 2012

menanti di syurga


“Ya Rabb kami, janganlah engkau menjadikan hati kami condong kepada kesesatan setelah engkau beri petunjuk kepada kami.”
( al-Imran : 250 )


Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud :
Setelah Allah selesai menciptakan jibril as dengan bentuk yang cantik dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang, sayap itu antara timur dan barat. Setelah itu jibril as memandang dirinya sendiri dan berkata : “wahai tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?”
lalu Allah berfirman yang bermaksud “tidak.”
Kemudian Jibril as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah s.w.t. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.
Setelah selesai Jibril as solat maka Allah S.W.T berfirman yang bermaksud
 “wahai jibril, kamu telah menyembah-Ku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepada-Ku seperti ibadah kamu. Akan tetapi, di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdoa. Sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga.



 Maka, demi kemuliaan-Ku dan ketinggian-Ku, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintah-Ku, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintah-Ku.”
Kemudian Jibril berkata : “ ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?”
Lalu Allah berfirman : “ya Jibril, akan Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal…” kemudan jibril meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma’waa. Setelah jibril mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah jibril dengan mengembangkan sayapnya dan terbang. Setiap dia megembangkan dua sayapnya, dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah jibril selama 300 tahun sehingga dia merasa penat dan letih. Akhirnya jibril turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah lalu berkata dalam sujudnya : “ ya tuhanku, apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?”
Kemudian Allah berfirman : “wahai jibril, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun Aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah Ku berikan kepada umat nabi Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan….”