Ayat Copyright© All Rights serve permata_ibuayah

mari sebarkan kebaikan


Uploaded with ImageShack.us

Tuesday 7 May 2013

usah merasa gah dengan dunia. ianya pinjaman sementara



Situasi 1 :

Ahmad seorang jurutera yang Berjaya.hidup mewah dan kaya-raya. Ahmad terlalu sayang pada harta-hartanya, rumah besarnya dan kereta mewahnya.tidak sedikitpun di kongsikan dengan anak-anak yatim dan fakir miskin.
Satu hari, rumah mewah miliknya habis terbakar, kereta mewah miliknya terlibat dengan kemalangan.malah ahmad sendiri terbaring tidak bermaya di atas katil hospital.Allahuakbar! Allah Maha Besar.

“dan janganlah engkau berjalan dibumi ini dengan sombong. Kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembus bumi dan tidak akan mampu menjulang setinggi gunung.”
(surah al-israk ayat 37)

Situasi 2 :

Qaseh baru sebulan mengikat tali pertunangan dengan orang yang teramat dia kasihi, zaid.
zaid seorang lelaki yang sangat bertanggungjawab. Semasa zaid dalam perjalanan ke rumah qaseh untk membawa qaseh mencari cincin nikah mereka. Zaid terlibat dengan kemalangan yang akhirnya telah meragut nyawa zaid.
Berminggu-minggu qaseh mengurung diri dalam bilik.bukan dia tidak redha dengan ketentuan Allah, Cuma hatinya hiba, orang yang dia cintai hilang sekelip mata.


Ibu qaseh memujuk “qaseh, yang pergi biarlah pergi. Yang hidup perlu teruskan perjuangan. Jika Allah ambil sesuatu dari kita, insya’allah Allah akan gantikan dengan yang lebih baik. Terima semuanya dengan hati terbuka ye qaseh.”

“tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada di dalam hatimu,jika kamu orang yang baik, maka sungguh, Dia Maha Pengampun kepada rang yang bertaubat.”
(surah al-israk ayat 27)

 

 akhirat yang kekal abadi :)


No comments:

Post a Comment