Ayat Copyright© All Rights serve permata_ibuayah

mari sebarkan kebaikan


Uploaded with ImageShack.us

Tuesday 7 May 2013

sepintas dakwah..bekalan akhirat




Mari kita lihat ayat-ayat al-Quran yang mengandung pengertian DAKWAH. Antara ayat-ayatnya ialah:

Surah 3 (Ali-Imran) ayat 104:
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada , menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar, merekalah orang-orang yang berjaya.”

Surah 16 (An-Nahl) ayat 125:
“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dari pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahuitentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”

Surah 9 (At-Taubah) ayat 71:
“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian merela menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang ma’ruf, mencegah dari yang mungkar, mendirikan solat, menunaikan zakat, dan taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah, sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Surah 2 (Al-Baqarah) ayat 256:
“Tidak ada paksaan untuk (memasuli) agama Islam. Sesungguhnya telah jelas yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu barang siapa yang engkar kepada Tharut (Syaitan) dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang teguh kepada buhul (tali) yang kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Berdasarkan kepada empat-empat ayat al-Quran ini dapatlah disimpulkan hikmahnya bahawa:

a. Dakwah bererti seruan agar mengambil kebaikan, melakukan amal ma’ruf serta mencegah serta menjauhi kemungkaran. Dapat juga didefinasikan sebagai upaya untuk mengubah manusia baik perasaan, pemikiran, tingkah lakunya dari jahiliyyah kepada Islam, atau dari yang sudah baik kepada yang lebih baik.

b. Dakwah merupakan salah satu kewajipan orang Islam baik lelaki ataupun perempuan untuk membantu orang lain meningkatkan ketaatannya kepada Allah sesuai ajaran Islam.

c. Dalam memberikan seruan atau dakwah wajib dilakukan dengan hikmah, lemah lembut dan tidak dengan paksaan, sesuai dengan konsep dasar Islam serta dakwah Rasulullah SAW sebagai contoh (uswatan hasanah) bagi umatnya.

Dengan berpedomankan (berpandukan) ayat-ayat al-Quran diatas serta Sunah Nabi Muhammad SAW, keupayaan dakwah Islamiah (penyebaran Islam kepada non-Muslim) sepatutnya dijadikan standard (uswatun hasanah) bagi umat Islam untuk melakukan kerja-kerja dakwah.

Dakwah harus dilakukan dengan penuh hikmah dan hati-hati. Agama, adat resam dan budaya mereka tidak ditentang begitu sahaja. Pendakwah (Dai’e) harus memperkenalkan keluhuran budi pekerti berdasarkan Islam, memberikan tutur kata yang sopan, lemah lembut, menghormati kepada yang lebih tua dan menyayangi semua. Tidak boleh bertindak berlebihan kerana itu sifat tercela, harus berani menjaga kebenaran agama, bersabar, tawakal kepada Allah dan jangan menyakiti sesama saudara.

No comments:

Post a Comment