Ayat Copyright© All Rights serve permata_ibuayah

mari sebarkan kebaikan


Uploaded with ImageShack.us

Thursday 23 May 2013

menagih kasih episod 1

sayup-sayup kedengaran nyanyian sang cengkerik. mungkin kerana malam hampir tamat,
siang pula melabuhkan tirainya..
pagi ini hatiku rasa sayu dan terharu..setelah lama tidak terjaga untuk mengerjakan solat sunat tahajud. pagi ini Allah mengizinkan aku sujud kepada-Nya.

pagi itu di hadapan bilik kuliah................
 "hoi ran! kau buat ape ni sorang2..termenung jauh nmpk..ha ade orang baru dalam hati ye ran?"
terjah dina pd kawan baiknya.

"eh mana ada..aku ok jelah. kau ni pagi2 lagi dh sergah aku. terkejut tahu tak."
balasku sambil memuncungkan mulut.

"alaaa sergah sikit je pun terkejut. kau tahu tak...sekarang ni aku perhatikan, kau dh byk berubah.kau tak banyak cakap.kenapa weh?"

"emmm mana ade. aku ok je lah. x caye meh letak tangan kat dahi aku."
aku mengambil tangan dina dengan pantas.

"ish kau ni, aku serius kau main2 pulak. aku seyes ni ran.kau ade masalah ke?
berkerut2 muka dina mahukan kepastian.

"eh dah pukul 2 lah. kejap lagi kan miss zana nak ajar analog. dah2..jom masuk."
sengaja aku mengalihkan perhatian dina daripada terus menyoal aku itu dan ini.

************************************************************************


"HOI! engkau ni pekak ke bisu ha/ aku tanye elok2 jawablah!"

"pakcik...rania x pegi mana2 pun. rania pegi kelas je. betul rania x tipu."

"cukuplah rania oi. telinga aku ni dh naik panas dah dengar macam2 orang cakap pasal kau dengan hakimi tu. engkau ingat aku pekak ke rania oi?"

"pakcik, tu semua fitnah. rania x penah pun keluar dengan hakimi. kami sekadar bertembung di pagar sekolah tu adelah. tapi rania x penah pun bercakap-cakap dengan kimi."

"oooohh engkau sekarang dah pandai menipu aku. dah pandai melawan cakap aku!."

PANGGG!
merah menyala pipi rania ditampar kasar oleh pakciknya.

"engkau pegi masuk bilik sekarang rania. sebelum aku bunuh kau hidup-hidup!!budak tak sedar diri. dahlah ayah penjenayah. anak pulak kaki penipu."
zahar terus-menerus memaki hamun anak buahnya itu.

dengan sedu sedan dan terhincut-hincut rania berjalan ke bilik. walaupun hatinya sebal. namun di gagahkan jua kakinya untuk terus melangkah.

ibu pernah pesan
"rania, api jangan di balas dengan api. ia tidak mungkin akan padam. hanya ada satu cara saja unuk memadamkan api iaitu air. siramlah api itu dengan air. pasti semuanya akan selamat."

ibu...aku sungguh rindukan dirimu. terlalu cepat engkau pergi. ibu....
rania menangis di birai katil memeluk gambar ibunya.



************************************************************************












No comments:

Post a Comment