Ayat Copyright© All Rights serve permata_ibuayah

mari sebarkan kebaikan


Uploaded with ImageShack.us

Thursday 30 June 2011

ya Allah, aku rindukan Dia

hari ni aku habiskan setengah hari dlm bas.
perjalanan hanya 3 jam 5tapi ku rasakan sperti 10 jam!!
masya'allah bila nak smpai rumah ni...aku bertambah gelisah. sungguh! hati aku gelisah.
entah ape bakal aku hadapi spnjg perjlnan ni..hanya ALLAH sje yang tahu.

mata...ape yang kamu lihat?

telinga ape yang kamu sedang dengar?

otak..ape yang sedang kamu fikirkan??

hati..ape yang membalutimu saat ni?

aku berbicara lagi sendirian..habiskan destinasiku dengan bermacam2 persoalan yang tiada jawapan!
aku terpandang sesuatu yang entahkan menarik entahkan tidak. aku sendiri tak pasti..
hati..kenapa kau berbisik sendiri?? ape yang merunsingkanmu wahai hati? jawablah hati! jawablah!!
aku termenung lagi smapailah aku tepandang seorang lelaki tua,
seorang perempuan tua bersama cucu mereka ..

aku terlihat sinar mata nenek dan atuk itu tumpah pada cucu mereka..
ya! ade sinar kasih yang begitu sarat..aku terkesima.
walaupun nenek dan atuk tu jalan dengan begitu susah. terbongkok-bongkok..sambil memaut tongkat tuanya namun erat tangan mereka pada cucu yang sorang tu tak terlepas. sedikit pun x longgar! subhanallah..

oleh kerana takde tmpat duduk kosong selain di sebelahku..mereka menyuruh cucu perempuannya duduk di sebelahku..
aku kira2 adelah dlm setiap satu minit berulang-ulang si atuk dan si nenek memandang cucunya di sebelahku..
aku bukan penculik, aku x usik pun si comel tu..aku cuma memerhati smbil tersenyum..
tapi aku pasti, mereka memandang cucu mereka bukan kerana aku. tetapi kerana kasih sayang yang tumpah pada cucu mereka.. Ya Allah, aku terpegun dengan nilai kasih sayang dan keprihatinan atuk dan nenek itu ya Allah..otakku ligat berputar mengigatkan mak dan abah.
ya!! aku rindukan mereka ya Allah..aku terlalu rindukan mereka...

masa terus berlalu...tiba2 si kecil tadi yang aku agak lebih kurang sebaya anak sedara kesayanganku itu memandang ke luar tingkap.
sambil menunjukkan ke arah luar..deretan gerai di tepi jalan.

"cu nak jajan ke?" tanya si nenek
mata si kecil itu dipandang olehku..si comel tu tak berkata ape..tapi atuknya terus tekan lonceng...
turun kat situ jugak..aku terpempan dengan tindakan si atuk.
sanggup si atuk dan nenek tadi turun semata-mata memenuhi kemahuan cucu kesayangan mereka.subhanallah!! aku terharu dengan kasih sayang itu..aku terkesima.
alangkah baiknya kalau aku juga begitu...

tapi nikmat Allah tu sntisa melimpah..aku juga beruntung, dapat kasih sayang yang cukup dari TUHANKU.
aku dikurniakan dengan nikmat iman dan islam.alhamdulillah.
aku dapat kasih sayang dari mak abah. aku dapat didikan agama yang sempurna..
aku bersyukur kerana aku masih diberi kesempatan melihat ape yang berlaku dihadapanku tadi.
aku lihat dengan mata hati....otakku ligat berfikir..berfikir dan terus berfikir..


mase bas berhenti lama. aku pandang ke satu sudut..
sebuah kereta mewah. pemiliknya orang islam. ya orang islam..alhamdulillah..hatiku sedikit berbunga
lama aku perhatikan isi kandungan kereta mewah tu..
ade 3 orang, aku agak sepasang suami isteri dan seorang anak lelakinya.


masa bas berjalan, kereta mewah tu juga berjalan..
mase tu aku terpandang..anak lelaki mereka tunjuk ke arah gerai2 makanan di tepi jalan..sambil menepuk perlahan bahu ibunya.
tapi wajah si ibu kelihatan marah. sambil menengking anak kecil itu..
aku lihat tadi kanak2 itu tak bersuara langsung, hanya perlakuannya memberitahu si ibu dan si ayah bahawa dia mahukan sesuatu..
dan kemahuan si anak tu bukanlah barang yang mahal..hanya kacang rebus!
tapi mendapat habuan marah dan tengkingan dari ibunya..
YA ALLAH, aku sedeh ya allah. aku sedeh melihatkan bangsaku begitu..

aku sedeh ya allah kerana nilai kasih sayang yang engkau kurniakan itu tidak di gunakan oleh hambamu.
aku mula buat pertimbangan dan perbezaan.
sahabat2 tahu tak kenapa saya begitu sedih??
kerana situasi pertama tadi adelah bangsa cina. sudah tua terbongkok-bongkok pun masih sayangkan cucu mereka.
tapi situasi yang saya lihat ini adalah bangsa saya sendiri wahai sahabat.
bangsa melayu, beragama islam..
saat ni wajah mak dan abah mula bermain-main di ruang mata
aku rindukan mereka ya allah..!!


Ya Allah, andai perjalananku ini tidak sampai ke destinasiku maka aku mohon ya Allah..
engkau lindungi ibu dan ayahku.
kau sayangi mereka sepertmana mereka menyayangi aku ya rabb....
kau lindungi mereka ya allah..
kau peluklah hati2 mereka dengan kasih sayangmu ya allah.
aku terlalu sayangkan ibu bapaku ya allah....
hanya engkau yang mengetahui betapa aku terlalu sayangkan mereka..terlalu sayang ya allah..
kau lindungi ibu bapaku setiap saat dan waktu ya allah..
dan kau tempatkan mereka dalam golongan ahli2 syurga firdausmu ya allah



hari ni aku dapat pelajaran yang sangat hebat..aku tahu walaupun aku bersendirian..
sebenarnya tidak. ALLAH sentiasa ade bersamaku...
ALLAH sentiasa bersama kita...bila hatiku mula berbicara, aku tahu hatiku sebenarnya sedang berbicara dengan PEMILIKNYA..kerana hati ini milikNYA..
kerana rasa cinta yang aku rasa waktu ni juga milikNYA...
aku pasti..aku bukan bersendirian waktu ni...
allahuakbar..DIA MAHA MENGETAHUI SEGALA-GALANYA!

No comments:

Post a Comment